Likvidácia úhrad za poskytnuté ambulantné alebo nemocničné ošetrenie sa na Slovensku a v krajinách EU prevádzajú na dvoch základných úrovniach.
Prvú úroveň tvorí systém verejného zdravotného poistenia, ďalšiu úroveň poistenia potom tvorí systém komerčného poistenia - v prípade člena OeAV je to GENERALI
Systém verejného zdravotného poistenia - to je zákonné poistenie, ktoré zaisťujú zdravotné poisťovne. Podobný systém verejného poistenia je aj v iných krajinách EU. Každý občan SR či ČR, ktorý je zaradený do systému verejného zdravotného poistenia musí mať pri sebe pri výjazde do krajín v EU, Európskeho hospodárskeho spoločenstva a tiež do Švajčiarska - Európsky preukaz zdravotného poistenia (EHIC). V ostatných krajinách nie je možné EHIC použiť. Pri cestách do týchto krajín se doporučuje uzavrieť komerčné poistenie. V prípade člena OeAV máte tak uzavreté komerčné poistenie v Uniqa.
S preukazom EHIC navštívite v prípade nehody alebo úrazu zmluvné zdravotnicke zariadenie alebo zmluvného lekára. Keď lekárovi v inom členskom štáte EU predložíte preukaz EHIC, máte nárok na lekársky nevyhnutnú zdravotnú starostlivosť za rovnakých podmienok ako miestny poistenci. Tiež pri vyberaní liekov je nutné sa preukázať preukazom EHIC.
Vo väčšine krajín sa ale za starostlivosť alebo lieky pripláca a preto sa môže stať, že aj po predložení preukazu budú od Vás požadovať zaplatenie faktúry či účtu v hotovosti resp. ihneď na mieste. V niektorých krajinách musíte pri ošetrení zaplatiť celý účet a s týmto účtom dôjsť na zdravotnú poisťovňu.
Ak ste už uhradili starostlivosť alebo lieky v hotovosti, dobre si uschovajte dané účty a obráťte sa po návrate domov s originálmi na pobočku svojej zdravotnej poisťovni. Tá Vám tieto náklady preplatí do výšky, ktorú by uhradila poisťovňa v krajine, kde ošetrenie prebehlo.
Ak sa chcete vyhnúť tomu, aby ste za svoj účet niesli náklady na spoluúčasť pri bežných lekárskych výkonoch alebo pri mimoriadnych udalostiach, môžete pred odchodom uzavrieť zmluvu na komerčné pripoistenie. Typov komerčného cestovného pripoistenia je na našom trhu veľké množstvo a líšia sa podmienkami a krytím. Do tohoto systému patrí aj poistenie, ktoré je súčasťou členstva v rakúskom Alpenvereine.
Z daného vyplýva, že ak Vaša zdravotná poisťovňa neuhradí Vám plnú výšku nákladov za liečenie, zdravotnú starostlivosť a lieky, tak zvyšnú časť hradí za Vás GENERALI ako zmluvný partner OeAV. Je potrebné si ale uvedomiť, že Vaša spoluúčasť okrem nejakých výnimiek je vo výške 70 EUR.
Príklad: Vaše ošetrenie stálo 2300 EUR. Z tejto sumy hradí 1500 EUR Vaša zdravotná poisťovňa a zvyšnú sumu 800 EUR hradí Uniqa s tým, že Vám odpočíta spoluúčasť 70 EUR. GENERALI bude vždy od Vás požadovať informáciu, koľko uhradí alebo uhradila za Vás Vaša zdravotná poisťovňa.
HLÁSENIE ÚRAZOV A POISTNÝCH UDALOSTÍ - dokladovanie
V prípade, že vznikne členom OeAV poistná udalosť, je ich povinnosťou zaslať o udalosti hlásenie s pravdivými informáciami. Toto hlásenie sa zasiela po udalosti (po návrate z cudziny, po návrate z nemocnice atd).
Základným dokumentom je tlačivo na hlásenie úrazov - Schadenmeldung zur Unfallversicherung. Ďalšími dokumentami sú doklady za záchranné akcie alebo prevozy a doklady za lekárske služby a za ambulantné ošetrenie, lekárske správy a iné protokoly.
Schadenmeldung zur Unfallversicherung si nájdete v prílohách alebo si ho môžete vyžiadať na adrese Skialp4u, Lichardova 60, 977 01 Brezno.
Bez popisu nehody či úrazu na tomto tlačive nie je možná likvidácia poistných udalostí.
Tlačivo sa vypĺňa nemecky alebo anglicky. Ďalej potrebujete doložiť - doklady za záchrannej akcie alebo prevozu (faktúry), nutné sú originály . Faktúry za záchrannú akciu člen OeAV nehradí . Neplatí taktiež spoluúčasť vo výške 70 EUR. Ďalej sa predkladajú doklady za lekárske služby a za ambulantné ošetrenia. Faktúry a účty za pobyt v nemocnici alebo za ambulantné ošetrenia v oblasti EU a Švajčiarska likvidujete najskôr prostredníctvom svojej zdravotnej poisťovni. Ak Vám zdravotná poisťovňa uhradí nižšiu čiastku než je celková čiastka za lekárske služby uvedené a vyčíslené na účte, vyžiadajte si od svojej zdravotnej poisťovni potvrdenie o výške uhradenej čiastky. Rozdiel oboch úhrad potom poisťovňa GENERALI zakrátko uhradí. Ak ste previedli úhradu faktúry alebo účtu za poskytnuté zdravotnícke služby hotovosťou alebo prevodom z Vášho účtu, je nutné uvádzať Vaše bankové údaje v tvare pre medzinárodné platby - IBAN a SWIFT a k tomu adresu Vašej banky. Pri pobyte v nemocnici dlhšom ako 5 dní sa spoluúčasť vo výške 70 € neplatí. Dôležité ešte je, že lekárske správy a protokoly, ktoré prikladáte ako originály v slovenčine či češtine, musíte doložit i v nemeckom alebo anglickom preklade.
Všetky dokumenty ktoré zasielate, musíte usporiadať a očíslovať s tým, že doložíte zoznam všetkých dokumentov. Taktiež nezabudnite uviesť, či resp. koľko už bolo za daný úraz hradené. Z dôvodu možnej ďalšej komunikácie nezabudnite uviesť svoje aktuálne kontakty, mail či telefón. V prípade, že dokumenty nebudú kompletné, môžu Vám ich zaslať späť na doplnenie.
Adresa na zasielanie dokumentácie je nasledovná:
Knox Versicherungsmanagement GmbH, Bundesstrasse 23, A-6063 Rum, Tel. +43 512 238 300, av-service@knox.co.at.